Ведучи мову про аудіоконтент, можна говорити багато про що: про радіопрограми і підкасти, про аудіокниги, про аудіогіди і аудіопрогулянки ... і так далі. У цій статті мова піде про геоприв'язані аудіоконтенти, їх особливості та перспективи розвитку, як на прикладі одного із міст України, так і в розрізі світового масштабу.
Геоприв'язаний аудіоконтент - це аудіоконтент, який має чітку географічну прив'язку. Він так само досить різноманітний, але, найбільші темпи зростання і розвитку зараз переживають аудіогіди і аудіопрогулянки.
Так, наприклад, існують спеціальні мобільні додатки з геоприв'язаними аудіокнигами, розділи яких можна послухати, але тільки тоді, коли слухач виявиться в певній точці планети. Тобто, наприклад, послухати перші кілька глав аудіокниги можна де завгодно, а ось вже щоб прослухати, скажімо, сімнадцяту главу цієї книги - для цього необхідно відвідати Ватикан... Природно що все це пов'язано сюжетно, і, можливо, навіть має якусь квестову складову. Але, такий аудіоконтент поки занадто рідкий і досить унікальний для того, щоб піддавати його системному аналізу.
Тому: аудіогіди і аудіопрогулянки.
Давайте, спробую відповісти на питання:Аудіогід - це аудіоконтент, який прив'язується до точки на карті/до місця/експонату, і пристрою відтворення даного аудіоконтенту.
- Що таке аудіогід/аудіопрогулянка? Як це працює?
- Чи є різниця між аудіопрогулянкою і аудіогідом?
У реальності, наповнення в аудіогіді може бути будь-яким: як озвучений авторський текст, так і витяг із Вікіпедії, який пройшов адаптацію під місцевість/місце/експонат. Але, в переважній більшості випадків, навіть якщо описується місцевість або об'єкт, то текст, найчастіше, залишається: нерелевантним, неадаптованим для озвучування, важким для прослуховування.
Якість озвучування, записи і голос диктора також можуть бути будь-якими. Пристрій відтворення не обов'язково працює автоматично: іноді, для того щоб прослухати наступне аудіо, потрібно провести перемикання вручну.
Проблематика і деякі недоліки "самопальних" аудіогідів
Проблема початківців №1 - точність і коректність геоприв'язки аудіофрагментів до точки на карті, а до того, на етапі написання тексту - вміння автора адаптувати текст, зрозуміло описувати навколишній світ.
Як робити не треба
При описі місцевості і напрямку туру слухача, повсякденні приклади: «погляньте на шпиль собору, що на півночі площі», або «після будинку №32, поверніть направо». Часто, через неточності геоприв'язки, для слухача така навігація (пояснення куди рухатися, орієнтування на місцевості) звучить не вчасно, більш того: абсолютно незрозуміло і незручно розбиратися де північ або будинок №32, тому важко зорієнтуватися - адже аудіо продовжує звучати - а нам вже розповідають нову інформацію.
Проблема початківців № 2 - відірваність один від одного творців контенту і творців технічної платформи, відсутність інформативних інструкцій. Автори контенту не знають яким чином вони створюються, враховуючи всі технічні особливості/можливості технічної платформи, щоб, в результаті, аудіогід ідеально працював для слухача.
Технічні платформи аудіогідів не здатні надати авторам необхідну допомогу, а слухачам - досвід повного занурення в доповнену аудіореальність.
Це плутає і неефективно витрачає час як творців контенту, так і користувачів/слухачів.
Що таке аудіопрогулянка?
Аудіопрогулянка - це зрежисований за допомогою сценарного підходу аудіоконтент, що має початок, кінець і чітку послідовність проходження пішохідного маршруту, розбитий на геоприв'язані аудіофрагменти, в яких голос доповнений саунд-дизайном, сума яких становить безперервну сюжетно-інтерактивну прогулянку по місту в доповненій аудіореальності. Аудіопрогулянку можна послухати на місцевості/всередині приміщення, offline, за допомогою смартфона.
Як це виглядає можна переглянути на нашому відео, створеному на основі аудіопрогулянки по Етнографічному музею під відкритим небом у м. Львів
◄ https://bit.ly/audioGid_demo
Дещо інший вигляд аудіогід має на мобільних смартфонах різних типів, але головне чим різниться - це присутністю автоматичного запуску аудіоконтенту в момент, як тільки людина із ним вступила у зазначену в турі геозону, при чому із точністю до одного метра...
Принципова відмінність аудіопрогулянок від аудіогідів полягає в опрацьованій взаємодії сценарію і технічних особливостей платформи. Сценарій пишеться з урахуванням цих особливостей. Технічна складова, за допомогою GPS або мікролокаціі і інструментарію технічної платформи, дає чітке розуміння: де і коли виявиться слухач під час аудіопрогулянки. Це надає незаперечні переваги автору/сценаристу:
1) при створенні навігації: куди йти; що робити; в якій конкретно момент потрібно повернути, наприклад, направо, або навіть пройти в арку, яка, скажімо, сховалася між будинками, по правій стороні вулиці;
2) при створенні інтерактивних моментів взаємодії із навколишнім: потерти хвіст пам'ятника на щастя; ввести код замка хвіртки, щоб потрапити у дворик; послухати легенду про магію Замкової гори, крокуючи по монастирському цвинтарі, який розташований на ній.
Технічна складова і вивірений, послідовний сценарій дозволяють слухачеві бути вільним у виборі: стояти, взаємодіяти або рухатися далі по маршруту.
Сценарій пишеться таким чином, щоб слухач якомога менше, або взагалі не дивився в екран смартфона. Всі технічні моменти відбуваються автоматично (перемикання наступного аудіо і т.д.): слухач може, буквально, покласти смартфон в кишеню і відчути дійство. Це дозволяє повністю зануриться в аудіопрогулянку і відчути як інформація нашаровується на навколишнє.
Фактично, аудіопрогулянка - це аудіоперформанс, в якому ви стаєте головним героєм, а будівлі, люди, машини, та все, що ви будете бачити - це готові декорації пригоди. Повне занурення.
Особливість аудіопрогулянки: неформальність оповідання, особисті історії авторів. Вони вплетені в наратив автора, що стосується місцевості/описуваного приміщення.
Аудіопрогулянка працює з простором за допомогою сторітеллінга і навігаційної складової, апелюючи до слухача, ангажуючи його до взаємодії.
Аудіопрогулянки дозволяють відкрити для себе місто/місце, як щось багатогранне і комплексне, що зазвичай буває складно із класичним путівником.
Друга частина статті присвячена наочним прикладам реалізації геоприв'язаного аудіоконтенту на прикладі одного міста України, а так само особливостям і перспективам розвитку геоприв'язаних аудіоконтентів у світовому масштабі.
Як формат аудіопрогулянки/аудіогіда реалізовується в контексті окремого міста?
На момент написання статті в Ужгороді, Мукачево як і в Закарпатті в цілому є лише один аудіотур для паломника – «Найдовша у світі Хресна дорога Ісуса (Львів-Джублик, 300 км.)
◄ https://bit.ly/turXDI
Наразі готуємо до публікації аудіопрогулянку по унікальному музею етнографії (Старе село) в Ужгороді, Звісно, це неприпустима ситуація у регіоні, який на мій погляд «приречений бути туристичним».
Саме для цього нещодавно нами започатковано ініціативну групу гідів, екскурсоводів, істориків, журналістів та просто майстрів слова, для створення цікавих і змістовних аудіогідів/аудіопрогулянок по нашому краю «АУДІОГІД для професіоналів. І це ніяк не конкуренція традиційним екскурсоводам а навпаки - їх популяризація та презентація. Велика група туристів завжди звернеться до автора аудіогіда, який їм сподобався у віртуальному "проходженні по туру" для проведення екскурсії наживо...
Тому для прикладу продемонструю демонстраційне відео аудіопрогулянки наших колег по аналогічному етнографічному музею у Львові:
◄ https://bit.ly/audioGid_demo
У нашому проекті ми даємо можливість кожному гіду/екскуросоводу, який забажає продемонструвати свій стиль ведення розповіді, свої знання матеріалу ще на етапі віртуального туру того ж "Старого села" в Ужгороді, аби заінтригувати слухача та спонукати його все ж приїхати і пройти тур наживо.
Для цього пропонуємо кожному із них підібрати і упорядкувати матеріали по одному експонату аудіопрогулянки ► https://bit.ly/AUDIOTUR_PRO та озвучити його своїм голосом. У тексті кожен матиме можливість запросити бажаючих до своїх екскурсій наживо.Подібних спільних турів буде багато.Ото ж, Ви задумали взятися за цю справу.
Що потрібно врахувати при створенні аудіопрогулянки?
· Тема
· Ідея
· Де кінець, а де початок прогулянки
· Пішохідний маршрут
· Місця зупинки слухача
· Послідовний план створення
· Посил, хто автор/оповідач (і)
· Стиль оповіді
· Манера звернення до слухача
· Сюжет
· Жарти
· Довжина кожного фрагмента сценарію (аудіо)
· Трьохприватна структура
· Навігація
· Взаємодія з навколишнім
· Wow-моменти
· Як написати сценарій так, щоб він був що призводить і його не довелося доповнювати
- Щоб аудіо було актуально 5-10 років, на обраноій місцевості
· Постановка і досягнення внутрішніх цілей аудіопрогулянки
· Тривалість прогулянки: час, відстань
· Перевірка сценарію на достовірність
· Правки
· Перевірка сценарію і чорнового аудіо на місцевості
· Правки
· Звукозапис, диктор, саунд-дизайн (сюди входить n-е кількість підпунктів, які впливають на фінальний результат)
· Фінальна перевірка ...
Уже не хочеться? Злякалися? :)
Насправді – створення аудіогідів/аудіопрогулянок це командна робота.
Тому залишайтеся з нами, ми працюємо для Вас...
У третій частині статті розкажу про:
Світовий досвід створення геоприв'язаних аудіоконтентів, особливості розвитку
1. Ринок і сфера створення аудіогідів/аудіоекскурсій/аудіопрогулянок порівняно молоді, тому власники технічних платформ, щоб наповнити їх контентом, пропонують свої майданчики всім бажаючим. Іноді робиться наголос виключно на гідів чи екскурсоводів.
Створення якісного контенту - це завжди дорого.
Без спеціальних знань і досвіду створити дійсно хороший аудіогід/аудіопрогулянку неможливо.
Досвід в якійсь професійній сфері діяльності (архітектура, журналістика, музейна і екскурсійна справа, інженерія, сфера мистецтв) і знання місцевості, що перетворені в текст і потім в аудіо - цього недостатньо. Зазвичай, ключові помилки відбуваються на етапі написання сценарію, під час озвучування і в процесі завантаження результату на технічну платформу.
Тому технічні майданчики геоприв'язаного аудіоконтенту переповнені аудіо із неадап-тованими для прослуховування текстами, які на місцевості працюють, в кращому випадку, як радіопостановка або озвучена стаття з Вікіпедії. Вони добре виглядають на екрані, папері, вони можуть навіть непогано звучати. Але, слухачеві необхідно: швидко, зрозуміло, весело, круто, пізнавально.
Без поетапного, продуманого процесу створення і знання особливостей технічної платформи реальне залучення і занурення слухача в дійство, або навіть скажімо в «доповнену аудіореальність», неможливо.
Тому зараз на ринку геоприв'язаних аудіоконтентів немає всесвітньо відомих компаній, продукція яких користувалися б безумовною довірою користувачів.
«Друг порадив аудіогід, я скачав і не пошкодував.» - поки занадто рідкісне явище. Більшість відгуків зводяться до: "що це за .., поверніть гроші".
Так, існують майданчики з великими обсягами аудіогідів, але вони пропонують себе всім не без обмежень, і їх підхід до навчання створення контенту поки що більш ніж аматорський.
Для створення кіно, відео, музики, навіть банального аудіо необхідний комплекс знань, навичок і умінь. Або команда фахівців.
Саме таку ми і ініціювали нещодавно групу «АУДІОГІД для професіоналів»
► https://bit.ly/audiogidPRO для навчання необхідним навичкам, можливості виробництва якісних, оригінальних аудіогідів/аудіоекскурсія/аудіопрогулянок.
Прямо зараз на ринку аудіогідів найбільшою платформою геоприв'язаного аудіоконтенту є izi.Travel. На неї можуть завантажувати аудіогіди всі бажаючі.
Існують аудіогіди, які презентуються як імерсивні спектаклі, і імпортуються за франшизою.
Це працює наступним чином: пишеться сценарій під місцевість і групу людей, створюється аудіоконтент, люди купують квитки, на початку прогулянки всім видають навушники і спеціальний приймач. Позаду всіх непомітно йде один із організаторів, спостерігає за групою і, вручну, в потрібні моменти включає наступні аудіо.
До речі, саме такий спосіб нами вперше було зреалізовано у Закарпатті ще у 1990 році для туристичного автомаршруту Мукачево - Хуст. На ленті касетного магнітофону у місцях зупинки аудеотреку приклеювали металеву фольгу, яка перемикала контакти приладнані поруч із звукознімаючою головкою. Наступний аудіотрек запускався із домогою магнітного сигналу, встановленого по маршруту слідування. Водій при цьому міг не відволікатися від дороги. Уявляєте як це було непросто? Але це було...Ото ж, так як сценарій пишеться для групи, сценарист має можливість використовувати принцип «дзеркальних нейронів», або «стадного інстинкту»: якщо в аудіо кажуть бігти, підняти руку, пострибати на одній нозі, доторкнуться до цвинтарного меморіалу, а ви не хочете цього робити - перебуваючи в групі людей, які слідують сценарієм - ви, швидше за все, поступите так само як і всі інші.
Кілька років тому найбільшого і найвідомішого платформою високоякісних аудіопрогулянок був стартап Detour, в партнерстві з Airbnb . На початку існування у Detour був стартовий капітал 5 мільйонів доларів, а в фіналі у них було більше 100 аудіопрогулянок у 18 містах світу. У 2018 році Bose Corporation викупило всі права і напрацювання Detour, для своєї технології доповненої аудіореальності. На даний момент аудіопрогулянки Detour недоступні.
В Україні платформою із достатньо якісними аудіопрогулянками є wayme . На даний момент аудіопрогулянки wayme є в 12 містах світу.
Звукові і сюжетні практики використовуються не тільки великими комерційними компаніями типу BBC , Bose, Airbnb, в минулому - Detour, але і групами незалежних художників, гідів, перформерів, музейних працівників.
Аудіоконтент буває різного штибу, якості та цінності для суспільства. Він може виконувати не тільки туристичну та розважальну функцію, а й освітню, культурну, і впливати на дійсність.
Наприклад: існує спеціалізований аудіоконтент, який використовується в музеях, і за допомогою адаптованого сценарію надає доступ до музейної експозиції людям з порушенням зору.
З урахуванням нинішнього буму діджіталізаціі і активізації популярності подкастів, музеї і гіди будуть ще більше використовувати аудіоконтент, а перформери і художники - в своїх практиках. Вже зараз існують групи художників і дослідників, які використовують дослідження місцевості і соціуму, голос і звук, як спосіб творчого самовираження і дослідження світу.
В майбутньому, можуть виникати брендовані аудіопрогулянки від Apple, Pepsi, Coca-Cola, Disney, Star Wars, Marvel і т.п ...
Життя продовжується. Навіть після коронавірусу...
Немає коментарів:
Дописати коментар